کلینیک دکتر پرنیان بهرسی

پاسداران، بوستان هفتم، تقاطع پایدار فرد، پلاک 146، طبقه 4، واحد 401

4 علامت اختلال عضلات لگن که بعد از زایمان باید مراقب آن‌ها بود.

4 علامت اختلال عضلات لگن که بعد از زایمان باید مراقب آن‌ها بود.

اگر به تازگی صاحب فرزند شده اید، ممکن است به نظر برسد که بدن شما بهبود یافته است و به حالت اولیه خودش بازگشته است؛ اما آیا عضلات کف لگن شما که نقش اصلی در نگهداری وزن شکم را به عهده داشته اند و در طول زایمان نیز دچار آسیب شده اند  به حالت قبلشان برگشته اند؟ در این مقاله می‌خواهیم ۴ علامت بعد از زایمان که نشان میدهد کف لگن  شما دچار اختلال هست را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

بسیاری از خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند، فکر می‌کنند که بدنشان بعد از بچه‌دار شدن دوباره به حالت قبلی بازمی‌گردد. آن‌ها تصور می‌کنند که معاینه‌های عمومی پس از زایمان خود را انجام خواهند داد و سپس بدون مشکل به زندگی خود ادامه می‌دهند. با این حال، تجربه نشان می‌دهد که حدود 10 الی 12 ماه پس از زایمان طول می‌کشد تا بدن به طور کامل بهبود یابد. عضلات کف لگن یکی از مهمترین مواردی هستن که نیاز به زمان و توجه بیشتری برای بهبودی دارند و در بسیاری از خانمها این عضلات بدون کمک فیزیوتراپیست، به حالت طبیعی خود برنمیگردند. اما ابتدا به این بپردازیم که چرا این عضلات نیاز به توجه ویژه دارن:

عضلات کف لگن

عضلات کف لگن شما، همانهایی هستند که در طول 9 ماه بارداری، کل وزن جنین و رحم را تحمل کرده و تا حد ممکن دچار کشیدگی میشوند تا بتوانند بهترین وضعیت را برای بدن شما ایجاد کنند. همچنین کمک میکنند که شما بتوانید در ماههای آخر بارداری، راحت تر بایستید، راحت تر راه بروید و در کل با وجود تمام تغییرات بدنی، بتوانید فعالیتهای روزانه خود را انجام دهید. این عضلات با وزن و فشاری که بهشان اعمال میشود، دچار کشیدگی زیادی میشوند. همچنین در حین زایمان طبیعی این عضلات نقش مهمی در خروج جنین از بدن را به عهده دارند و در معرض آسیب زیادی قرار میگیرند. در حین عمل سزارین نیز این عضلات بطور مستقیم و غیر مستقیم ممکن است آسیب ببینند. پس نتیجه میگیریم که احتمال آسیب در این عضلات در طول بارداری و در حین زایمان (چه سزارین و چه طبیعی) بسیار بالا هست و برگشتن آنها به حالت طبیعی، اغلب نیاز به کمک فیزیوتراپیست متخصص کف لگن دارد. در غیر این صورت این عضلات عملکرد طبیعی نخواهند داشت و به مرور علایم اختلالات کف لگن در مادر ظاهر خواهد شد.

علائم اختلالات کف لگن بانوان

از سوی دیگر کمبود خواب، نداشتن زمان کافی برای رسیدگی به خود، نوسانات هورمونی، شیردهی و ترکیبی از احساسات مختلف، تأثیر زیادی بر مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی دارند. بنابراین شما باید از بدن خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید و مراقبت‌های لازم را از بدن خود انجام دهید. شما باید بهبودی داخلی بدن خود را در نظر بگیرید؛ نه فقط بهبودی ظاهری! بهبودی داخلی شامل بهبود عملکرد مثانه، روده و عضلات کف لگن می‌باشد. ، ممکن است مشکل کف لگن خانم‌ها و پس از زایمان بسیار شایع میباشد و علی رغم آنکه برای علایم اختلال کف لگن برای مادر ناخوشایند میباشد، اما متاسفانه اکثر خانم‌ها به آن‌ها توجهی نمی‌کنند یا وجود این علایم بعد از زایمان را امری طبیعی میپندارند. درحالیکه هیچ کدام از اختلالات کف لگن امر طبیعی نیستند و باید به دنبال درمان آنها باشیم. علائم اختلالات کف لگن را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

۱. مشکل در کنترل ادرار

مشکل در کنترل ادرار میتواند به شکل بی اختیاری ادرار و یا تکرر ادرار خود را نشان دهد. یکی از علائم شایع بین خانم‌ها، بی اختیاری ادرار است که هم در دوران بارداری و هم در ماه‌های بعد از زایمان است ممکن است ایجاد شود. بی اختیاری ادرار به شکلهای گوناگون میتواند بروز کند. از جمله ریزش تنها چند قطره ادرار با سرفه، عطسه یا خندیدن و یا ریزش ادرار در مسیر رسیدن به دستشویی.

تکرر ادرار نیز در بسیاری از خانم ها ممکن است اتفاق بیافتد و به حالتی گفته میشود که فرد بیش از حد معمول احساس نیاز به دفع ادرار داشته باشد. در طول ماههای آخر بارداری به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار آوردن به مثانه، مادر درجاتی از تکرر ادرار را تجربه خواهد کرد که طبیعی میباشد اما ادامه تکرر ادرار بعد از زایمان و حتی در خانمهایی که تجربه بارداری نداشته اند، امر طبیعی نیست و باید بررسی و درمان شود.

۲. مشکلات روده

یک اختلال کف لگن شایع در خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند،‌ بی اختیاری در کنترل گاز روده است که در موارد شدیدتر، به شکل بی اختیاری مدفوع خود را نشان میدهد. این علائم می‌توانند بسیار برای فرد ناراحت‌کننده باشند و باید به دنبال درمان آن بود. خوشبختانه فیزیوتراپی کف لگن درمان بی خطر و قطعی برای این مشکلات میباشد.

مشکل دیگر در روده و به دنبال بارداری و زایمان، اختلال دفع میباشد که میتواند با علائم زیر بروز کند:

  • یبوست
  • مدفوع سفت
  • دفع ناکامل مدفوع
  • دفع مدفوع دردناک
  • شقاق یا فیشر (Fissure)
  • هموروئید
  • سوزش یا درد اطراف مقعد

درصورتی که به تازگی زایمان کرده اید و به یک یا چند مورد از موارد بالا دچار هستید، به این معنی است که دچار اختلال در کف لگن خود هستید و ضروریست که برای دریافت درمان به فیزیوتراپیست کف لگن مراجعه کنید. فیزیوتراپی کف لگن با تکنیکهای مختلف، میتواند همه این موارد را بدون خطر یا عوارض جانبی درمان کرده و از بروز مجدد آنها در آینده پیشگیری کند.

۳. احساس سنگینی در واژن همراه با کمر درد یا درد شکم

بسیاری از خانم‌ها احساس سنگینی و یا احساس وجود یک توده در واژن می‌کنند که می‌تواند با یا بدون درد کمر یا شکم باشد. این علائم ممکن است به دلیل افتادگی احشا لگن مانند مثانه یا رحم ایجاد شوند. فیزیوتراپی کف لگن در این موارد نیز میتواند کمک بسیاری کند.

۴. درد ناشی از زایمان طبیعی یا سزارین

۸۵ درصد خانم‌ها در نتیجه زایمان طبیعی، پارگی واژن یا پرینه را تجربه خواهند کرد. اگرچه پارگی پرینه شایع است؛ اما بهبودی کامل آن ممکن است چند ماه طول بکشد و در طول این مدت ممکن است باعث ایجاد سوزش واژن و یا حتی درد حین رابطه جنسی بشود. خانم‌هایی که زایمان سزارین را تجربه کرده‌اند نیز ممکن است درد، سفتی یا حساسیت در اطراف جای زخم خود احساس کنند. فیزیوتراپی کف لگن میتواند به همه این حالت ها کمک کرده وآنها را درمان کند.  

علائم مشکل لگن

در صورت داشتن هریک از علائم اختلال کف لگن چه باید کرد؟

اگربه هرکدام از این علائمی که در بالا ذکر شد دچار هستی، خود را سرزنش نکنید و نگران نباشید. زیرا روش‌های درمانی بسیاری برای این علائم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به روزهای پیش از زایمان خود بازگردید. پس کافیست که در صورت مشاهده هریک از این علائم، آن‌ها را نادیده نگیرید و به یک متخصص مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد مشکلات شایع کف لگن پس از زایمان صحبت کنیم. ۴ علامت اختلال کف لگن را به شما معرفی کردیم. همچنین گفتیم که همه این علائم راه درمان دارند و نباید نگران شوید. بهتر است برای درمان مشکلات لگن به فرد متخصص مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید. این مشکلات ممکن است پس از زایمان برای هر خانمی رخ دهند و بسیار شایع میباشند. اما موضوعی که اهمیت دارد این است که هیچ کدام از این مشکلات، امر طبیعی برای بارداری یا زایمان نیستند و شما به هیچ عنوان مجبور به تمل یا کنار آمدن با آنها نیستید. بنابراین تنها میبایست آنها را  نادیده نگیرید و به دنبال دریافت درمان مناسب باشید.

همچنین توصیه میشود که اجازه ندهید مشکلات کف  لگن مزمن شوند، زیرا هرچه زمان بیشتری از شروع علائم بگذرد، اختلال پیچیده تر و درمان آن نیز به مراتب سخت تر و طولانی تر خواهد شد.